Mitt foto
Jag är en glad person som vill mycket i livet och som tycker om att lära mig nya saker. Jag får mycket inspiration av människor i min omgivning.Vad som än händer i livet är det bra att man har hoppet.

tisdag 7 januari 2014

Brasilen 2014..

5/12-2014...vaknade upp åt frukost och många härliga frukter på hotell frullen. Så kollade jag ut genom solen ute vid frukost bordet. Där var vattnet som låg och väntade på mig. Så då bestämde jag och min familj,mina nya brasilianska vänner.Att i dag är det bad time vi tog alla grejer och de tog bara 10min fr hotellet till denna underbara strand.I vattnet så var de runt 38 grader och,vet inte om de var så men.Det var GÖTT...!I luften var det  ca 35 grader sol ca. När klockan blev 12 på dagen så checkade vi ut och tog en taxi till en pastor.Där skulle få mat av det speciella köket mat som var typiskt.Kött,jucka,krabba , ris och annat gott med dryck till.Så under bart gott var de!!Snart blev klockan 14.00 tid för båt resa hem.Alla klev in i bilarna..När vi var på väg så tänkte jag när såg ut ur fönstret att:Tänk att vi kom Marajo.I mina ögon hade jag inte tänkt att de skulle bli så här underbart.Folket vi träffade hade mycket kärlek även att jag inte fattade portugisiskan.Det ända jag sa var:passé jenior.Som betyder :Frid. Det var många leende jag och min famlj möte på ön..Nu såg jag den långa kön till båt resan hem.Oj mycket folk som ska på.Alla hade packning och ville komma fram.När de öppnade dörren till båten då trängande alla.Det är inte som i Sverige man väntar på sin tur vänligt.Här gällde det att komma fram in i båten fort, att hålla sin packning framför sig.Annrs kunde grannen bredvid ta en väska. Båt resan tog 4 timmar hem. Under den tiden när vi var på båten så skrev jag detta som ni har fått höra om.Annrs så bara vänta i båten på sin plats där man satt.Men kollade ut många gånger på Amasonas floden. Tyckte att de var häftigt för när man är mindre så läste man om floden i skolan.Sen 20år senare är man där själv och har badat och åkt båt.När vi kom hem till staden Belem så var de tid att vila tänkte man.Båten gick långsamt under resans gång.Men då vid 22.00 så var de kvälls mat dags.Då kanske man tänker te och macka..Men då var de mat:kött,ris,bruna böner och jucka ris till.De var bara att sätta sig och äta fast man ville inte ha mat.Så kom våra vänner senare :Mike och Sussiana.Paret som hade vart med oss hela dagarna.Som ville ställa upp för oss med bil resor i stan.Ett par som ligger nära mitt hjärta.Sen kom Joel vän till min famlj.När maten var klar och alla hade ätit så kom Mike med ett stort paket.Min mamma började öppna de.I paketet var de 2 st res väskor med sandaler till alla oss. Fick de av tacksamhet av våra vänner här från deras hjärtan.Efter ett tag när vi gav de typiska svenska grejer från Sverige som:almanackor,svenska dala hästar m.m.Så började pappa spela på en gitarr.Då satt jag och för klarade för min nya vän Debora.Hur en almenackan funkar och varför de finns namn i den.När pappa började spela sa alla Karin kom!Du sa sjunga låten som din pappa spelar nu.Just då så var min hals så där.För jag var hes och hade haft astma dag.Menar att jag hade hostat de dagar vi var borta från Belem.Men jag började sjunga: is't she lovly av Stewe Wonder. Det var så kul men jobbigt för att jag visste  att min röst var inte på topp.För min röst vanliga fall är bättre utan hosta och astma.Men de gillade sången och jag gav de ett minne.Som jag tror att de inte kommer att glömma.Sen la vi oss alla vid 01.00.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar